alfiorz pisze: 27 mar 2025, 14:02
Znalazłem. Od ok. 9 minuty. że niby jest w VZ dołożony jakiś czujnik na turbo, co podobno "kasuje" oszukiwane odczyty przez box-a. coś na rzeczy, czy koleś gada od rzeczy? no i czy dotyczy to 1,5?
To wszystko prawda.
Czujnik rpm dołożony dla turbiny Conitnentla nie czyni sterownika EA888Gen4 odpornym na boxy a jedynie ogranicza możliwość uzyskania znacznych przyrostów z jego udziałem a które często, jeśli były przesadzone, skracały żywotność turbiny.
W materiale wideo jest mowa, że box w tym przypadku podnosi moc mksymlaną o 20-30Km a nie jak poprzednio o 50-70.
Tak max moc będzie ograniczona właśnie z powodu max. obr sprężarki, jednak czujnik ten nie przeszkadza w podniesieniu momentu w środkowej części zakresu obrotowego silnika bo tam obroty turbiny są mniejsze.
Nie oszkujmy się, nie można podnosić mocy w nieskończoność oszukując ECU jedynie informacją o ilości i ciśnieniu powietrza w dolocie, a to właśnie robią boxy.
Box to taki sławny rezystor, który w przeciwieństwie do niego zmienia swą wartość w zależności od prędkości oborotwej i głębokości wciśnięciu pedału przyspieszania.
Celem dołożenia czujnika obrotów turbo nie była ochrona przed boxtunningiem lecz to, że stało się to technologicznie i ekonomicznie uzasadnione. Prędkość wirnika turbo jest bardzo istotną informacja służąca ochronie turbosprężarki przed przekroczeniem parmetrów pracy powodującym nadmierne naprężenia w łopatkach czy sytuacji zerwaniu filmu olejowego jej smarowania.
To dzięki temu czujnikowi można dokładnie kontrolować doładowanie i to w jakim punkcie charakterystyki się znajdujemy niezależnie od warunków zewnętrznych, obciążenia, ciśnienia zewnętrznego wysokości nad poziomem morza, pojemności intercoolera.
Zastanawiałem się właśnie jakiś czas temu, czy rzeczywiście w moim Continentalu taki czujnik jest, bo obserwując wiązki w okolicy turbo nie widziałem tam żadnego dodatkowego okablowania.
Wiem natomiast, że GarretPowerMax ma taki czujnik i obroty turbo można nawet podglądać w dedykowanej apce na androidzie.
Niedawno jednak testowałem interfejs do logowania parametrów silnika/skrzyni/haldex w trybie odświeżania 20-30Hz (SimosTool) i właśnie wśród zalogowanych parametrów widniała rzeczywista prędkość obrotowa turbiny.
Najważniejszym jednak przesłaniem tego materiału jest to, że jednostki EA888Gen4 (Evo4) są najlepszymi silnikami do modyfikacji, dającymi najlepsze przyrosty, bez obawy o uszkodzenie i to bez ingerowania w ich mechanikę.
Panowie, do dzieła.
2022 VZ 420KM, 516Nm, by Gregor10, Eibach ProKit, Intercooler, TCM upgrade. 60000km Średnie spalanie11.6l/100km