Strona 2 z 4

Re: Cupra - styl jazdy jej użytkowników a wizerunek marki

: 06 wrz 2024, 14:38
autor: alfiorz
Nie chciałbym prowadzić tu dyskusji akademickiej, bo mocno odejdziemy od tematu wątku. Zmiennych jest dużo więcej (bardzo istotna temperatura i nawierzchni i samego układu hamulcowego), więc nie chciałem za bardzo komplikować. Chcesz powiedzieć, że szybciej zatrzymasz swojego Forka z 5 osobami i bagażem pod sufit, niż na pusto? Sam jestem ciekawy eksperymentu, bo z dotychczasowych moich doświadczeń wynika, że jednak załadowana osobówka gorzej hamuje.Na przykład w alfie miałem pomodzone 4-tloczokowe brembo 330mm, ze sportowym płynem, tarczami nacinanymi i przewodami w oplocie, więc wiele zmiennych takich jak np. przegrzanie układu odpadało, a różnica była odczuwalna, zwłaszcza przy prędkościach autostradowych, ostre hamowanie z ~160 do 90 bo się tir na lewy wytoczył bez patrzenia w lusterka, co jeszcze nie tak dawno było standardową sytuacją.
Odnośnie M8-ki. wynik jak wynik, ale w ogóle jej nie nosi przy tym hamownia. idzie jak po sznurku.

Re: Cupra - styl jazdy jej użytkowników a wizerunek marki

: 06 wrz 2024, 15:03
autor: Charls
Powiem krótko bez zbędnej dyskusji akademickiej - wszystko musi być używane w granicach rozsądku, trzeba oddzielić dynamiczną jazdę od wariactwa. Kiedy można to się jedzie dynamicznie a tam gdzie nie można się nie jedzie i tyle, nigdy nie wyprzedzam sznura 10 aut bo nigdy nie wiem co komu strzeli do głowy i czy ktoś nie będzie skręcał w lewo nawet jeśli to jego wina, bo to w tym momencie dla mnie jest bez znaczenia bo powinienem takie sytuacje przewidzieć a ludzie pokroju Froga to zwykli potencjalni mordercy za kierownicą i powinni albo otrzymywać srogą karę albo nawet siedzieć, w tej kwestii prawo w Polsce nie działa a tym bardziej, gdy ktoś ma szmal i układy jak właśnie wspomniany bandyta Frog

Re: Cupra - styl jazdy jej użytkowników a wizerunek marki

: 06 wrz 2024, 16:11
autor: alfiorz
Charls pisze: 06 wrz 2024, 15:03 Powiem krótko bez zbędnej dyskusji akademickiej - wszystko musi być używane w granicach rozsądku, trzeba oddzielić dynamiczną jazdę od wariactwa. Kiedy można to się jedzie dynamicznie a tam gdzie nie można się nie jedzie i tyle, nigdy nie wyprzedzam sznura 10 aut bo nigdy nie wiem co komu strzeli do głowy i czy ktoś nie będzie skręcał w lewo nawet jeśli to jego wina, bo to w tym momencie dla mnie jest bez znaczenia bo powinienem takie sytuacje przewidzieć a ludzie pokroju Froga to zwykli potencjalni mordercy za kierownicą i powinni albo otrzymywać srogą karę albo nawet siedzieć, w tej kwestii prawo w Polsce nie działa a tym bardziej, gdy ktoś ma szmal i układy jak właśnie wspomniany bandyta Frog
Niestety żyjemy w kraju, gdzie są równi i równiejsi (ten koleś z BMW, co się rodzinę w KIA spalił, a sam uciekł z Polski).

Co zaś do wyprzedzania sznura aut - takie tip-y z wieloletniego doświadczenia na DK8 - zanim to jeszcze stało się S-ką, a tam sznury aut to norma. Jak się nie naumiało wyprzedzać, to się jechało za tirem dziesiątki i setki kilometrów. Może komuś się przydadzą.
- jak nie masz "scenariusza" na wykonanie manewru i 150% pewności sukcesu, to go nie zaczynaj. 100% że się uda i 50% zapasu bezpieczeństwa na nieprzewidziane historie.
- na lewym pasie lepsza jest zła decyzja wykonana od razu niż brak decyzji i zastanawianie się zdążę/nie zdążę. Bo metry szybko uciekają. Co nie znaczy że będzie to dobra decyzja. Ten punkt występuje, gdy nie mamy zapasu bezpieczeństwa.
- trzeba od razu określić sobie miejsce gdzie kończymy wyprzedzanie, gdzie jest większa luka między autami, bo często ludzie jadą te 70-80 i trzymają odległość mniejszą niż długość auta.
- wjeżdżając w lukę podjeżdżamy pod tylny zderzak auta poprzedzającego i delikatnie zwalniamy robiąc sobie miejsce, a nie wjeżdżamy przed nos auta które właśnie wyprzedziliśmy. w ten sposób nie zmuszamy auta jadącego za nami do intensywnego/gwałtownego hamownia. Tak, z reguły wjeżdżamy w lukę, gdzie nie ma na tyle miejsca, żeby od razu ten za nami miał bezpieczną odległość i sami wjeżdżając zachowali taką odległość. Więc trzeba się "rozepchać", a w ten sposób robimy to najbardziej kulturalnie jak się da.
- nie wolno zbyt się rozpędzić. max różnica prędkości to 30-40km/h, bo jak się za bardzo rozpędzimy, to ciężko jest trafić w lukę między pojazdami, wszystkich na raz raczej nie wyprzedzimy i ryzykujemy, że ktoś przed nami też będzie chciał rozpocząć wyprzedzanie i nas nie zauważy. W Forku VZ trzeba na ten punkt szczególnie uważać, bo na długości TIR-a z ~80ciu osiągnie ponad 130, dwa TIR-y na raz to już bardzo mało rozsądne ~180, więc trzeba trzymać mocno lejce i się samoograniczać.
- i najważniejsze trzeba mieć margines bezpieczeństwa na nieprzewidziane sytuacje. Najgroźniejsza jest taka, kiedy trafi się jakiś matołek, który nie będzie chciał się dać wyprzedzić. Przyspieszy likwidując lukę w którą chcieliśmy wjechać i chce nas "przewieźć" na lewym pasie. Szansa na przeskoczenie dodatkowego auta jest niewielka, czasu na reakcję niewiele. trzeba szybko hamować i zjeżdżać za matołka. Sytuacja kiedy kierowca skręcający w lewo lub kierowca również zaczyna wyprzedzanie i nas nie zauważyli, jeśli nie mamy zbyt dużej różnicy prędkości nie jest szczególnie groźna, pod warunkiem, że hamujemy pedałem hamulca, a nie klaksonem :).
Najniebezpieczniejsze sytuacje wynikają wtedy, kiedy niedoświadczony kierowca bierze się za wyprzedanie kolumny, depta gaz w podłogę, w połowie manewru okazuje się, że miejsca jest jednak za mało, coś jedzie z naprzeciwka, wjechać między pojazdy nie umie - przy dużej różnicy prędkości jest to naprawdę trudne - i załącza się tryb panika i różnie to się kończy. często niestety ciężkimi obrażeniami/śmiercią.

Re: Cupra - styl jazdy jej użytkowników a wizerunek marki

: 06 wrz 2024, 16:16
autor: rsmiech
alfiorz pisze: 06 wrz 2024, 14:38 Nie chciałbym prowadzić tu dyskusji akademickiej, ....
Przychylam się, że nie ma sensu prowadzić dyskusji w tej sprawie, ponieważ przeprowadzili ją skutecznie już wcześniej, znacznie światlejsi i znakomitsi od nas.
Ja przytoczyłem tylko jej wyniki. Opóźnienie hamowania, a więc i droga hamowania zależy od współczynnika tarcia i nacisku, nie zależy zaś od masy, które w tym przypadku się skracają. (opóźnienie hamowania ah=Fh/m, Fh=N*mi, N=m*g stąd ah=mi*g) c.b.d.u.
A skoro nie zależy od masy to, daleki jestem od stwierdzenia, że szybciej zatrzymam forka z 5 szwagrami na pokładzie i bagażem pod sufit. Zgodnie z prawami fizyki, zatrzymam go w tym samym czasie, jeśli tylko układ hamulcowy jest sprawny.
Innymi słowy jeśli dla dop. masy całkowitej forka ok 2.1t uda się aktywować podczas hamowania system ABS (dowód na skuteczność hamulców, bardziej zahamować się już nie da, być może będzie konieczność naciśnięcia pedału nieco mocniej), to w tych samych warunkach poruszając się forkiem (bez szwagrów i bagażu) o masie 1.8t zatrzymam się w tym samym czasie na tym samym dystansie.
Jest to bardzo prawdopodobne, że tak właśnie będzie, ponieważ przepisy określają minimalną skuteczność hamowania większą od 50% odnosząc uzyskane siły hamowania z wszystkich osi właśnie do dmc.

Wikłanie w dyskusję dodatkowych parametrów jak temperatury, średnice, ilość tłoczków, rodzaje tarczy, oploty przewodów, niepotrzebnie tylko komplikują temat i tak naprawdę mają znaczenie w projektowaniu układu hamulcowego do właściwego zastosowania, obciążenia termicznego, nie zaś istoty hamowania na skutek tarcia.

Proszę się zapoznać z wymaganiami układów hamulcowych, oraz problemami analitycznymi związanymi z rekonstrukcją i analizą przebiegu wypadków drogowych np. tu:
https://cybid.com.pl/wp-content/uploads ... ycznym.pdf

Re: Cupra - styl jazdy jej użytkowników a wizerunek marki

: 06 wrz 2024, 16:22
autor: Charls
Wystarczy jeździć z głową i rozsądnie wówczas żadne wyliczenia akademickie nie są potrzebne a możliwości swoje i aut sprawdzać nie na drogach publicznych tylko w miejscach do tego przeznaczonych

Re: Cupra - styl jazdy jej użytkowników a wizerunek marki

: 06 wrz 2024, 16:30
autor: Lafey
alfiorz pisze: 06 wrz 2024, 16:11
Co zaś do wyprzedzania sznura aut - takie tip-y z wieloletniego doświadczenia na DK8 - zanim to jeszcze było S-ką, a tam sznury aut to norma. Jak się nie naumiało wyprzedzać, to się jechało za tirem dziesiątki i setki kilometrów. Może komuś się przydadzą.
W punkt. Ciężko się nie zgodzić.

Re: Cupra - styl jazdy jej użytkowników a wizerunek marki

: 06 wrz 2024, 16:37
autor: Charls
alfiorz pisze: 06 wrz 2024, 16:11 Co zaś do wyprzedzania sznura aut - takie tip-y z wieloletniego doświadczenia na DK8
Miałem na myśli zwykle drogi lokalne jednopasmowe i standardowe sytuacje a nie sznury TIR-ów

Re: Cupra - styl jazdy jej użytkowników a wizerunek marki

: 06 wrz 2024, 16:53
autor: alfiorz
to też właśnie opisałem jak należy wyprzedzać sznury aut na zwykłej drodze, a nie na S-ce czy autostradzie.

Re: Cupra - styl jazdy jej użytkowników a wizerunek marki

: 06 wrz 2024, 19:37
autor: rsmiech
Wiecie co? Z tych samych powodów, co rady jak wyprzedzać sznury aut, powstały na całym świecie Prawa o Ruchu Drogowym, czyżby w ich zapisach, wszyscy ustawodawcy o czymś zapomnieli (np. o równych i równiejszych)?
Korzystając z okazji przypomnę najważniejsze dwa artykuły, jedyne które pamiętam ;-)

Art. 19. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością
zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich
ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu
i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany:
1) jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym;
2) hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego
utrudnienia;
3) utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania
lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.

Art. 24. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem
upewnić się w szczególności, czy:
1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez
utrudnienia komukolwiek ruchu;
2) kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania;
3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował
zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany
pasa ruchu.

Jakie to proste.

Re: Cupra - styl jazdy jej użytkowników a wizerunek marki

: 06 wrz 2024, 20:04
autor: alfiorz
Jeśli chcesz tak ortodoksyjnie przestrzegać KRD, to w trakcie manewru wyprzedzania obowiązują również ograniczenia prędkości. Powoduje to to, że każdy manewr wykonany zgodnie z tym ograniczeniem trwa ~2x dłużej i w czasie kiedy można bezpiecznie wyprzedzić TIR-a ledwie wyprzedzi się osobówkę. Prowadzi to do wniosku, że manewr wyprzedzania jest na tyle niebezpieczny, że celowość jakiegokolwiek wyprzedzania (może poza ciągnikiem rolniczym) jest mocno wątpliwa. I tu nasuwa się pytanie po co komu 310KM, o 420-tu już nie wspominając :). Wiesz, połowa youtuba to DIY tłumacząca jak coś zrobić, lub o czym jest dany przepis, więc przełożenie suchych przepisów na codzienną polską praktykę nie jest chyba złą rzeczą, a to co napisałem z grubsza mieści się w ramach tychże suchych przepisów.

Poza tym, gdyby to było takie proste, to te 4 artykuły z pierwszego postu nigdy by nie powstały, chociaż tam przynajmniej w 2 przypadkach były jeszcze dopalacze ułańskiej fantazji. A to przecież elementarz elementarzy - piłeś nie jedź.