Koło dojazdowe - wszystko na temat
-
- Formenciarz VZ
- Posty: 156
- Rejestracja: 08 lip 2022, 20:40
- Lokalizacja: Podkarpack
- Silnik: 1.5 TSI 150
- Been thanked: 9 times
Re: Koło dojazdowe - wszystko na temat
Nie wiem jak jest w vw ale w BMW różnica 1cm średnicy między przodem a tyłem nie da rady jechać,skrzynia świruje i w napędach strzela.
- Charls
- Moder
- Posty: 1131
- Rejestracja: 31 sty 2024, 15:19
- Lokalizacja: GKA
- Silnik: 1.5 TSI 150
- Has thanked: 242 times
- Been thanked: 197 times
Re: Koło dojazdowe - wszystko na temat
Stosowałem ze dwa razy dojazdówkę i to dokładaną przeze mnie i wożoną w bagażniku w BMW X1 E84, bo fabrycznie jest wanna z akumulatorem i w ogóle nie ma opcji dołożenia zapasówki i u mnie nic nie strzelało ani nie świrowało w skrzynce Xdrive, jedynie ABS sygnalizował spadek ciśnienia w kołach (miałem bez czujników ciśnienia). Być może jak jest za wielka różnica w obwodzie to się tak dzieje, nie żebym zaprzeczał tylko opisuję na swoim przykładzie.
-
- Formenciarz
- Posty: 35
- Rejestracja: 16 mar 2022, 20:12
- Lokalizacja: wlkp
- Silnik: 1.5 TSI 150
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 4 times
Re: 4x4, koła 19" i dojazdówka 18"
Podzielam zdanie kolegi.Charls pisze: ↑22 lip 2024, 13:19 Ja w ogóle nie rozumiem kwestii i zastanawiania się nad tym tematem. Co ma do tego 4x4? Miałem kilka aut 4x4 w tym Tiguana, fabryczne koło dojazdowe 18 cali przy kołach 19 calowych i żadnego powietrza nie trzeba spuszczać. Gdyby nie wolno tego używać to przecież producent nie wyposażyłby go w takie koło a też był haldex 5 gen. jak w Formentorze. Koło dojazdowe jak wskazuje sama nazwa służy wyłącznie do dojechania do najbliższego miejsca, gdzie naprawisz koło oraz nie możesz przekraczać 80 km/h. Skoro producent wyposaża auto w dojazd 18 cali przy kołach 19stkach to nad czym się tutaj zastanawiać?
Dodam jeszcze, że ja fabrycznie mam felgi 18". Różnica w średnicy między 245/40R19 a 245/45R18 to 1mm, czyli żadna. W takim razie ta fabryczna 18-stka dojazdówka ma mniejszą średnicę niż zwykła 18-stka o 6,71% - czyli dużo za mała, a mimo to jest stosowana przez producenta.
Niby dopuszczalna różnica w średnicy kół to +1,5% -2,0 %. Ale haloooo! To dotyczy normalnej codziennej jazdy. A my tu rozważamy jazdę awaryjną - przez krótki czas, więc nie ma o czym mówić. To jest dopuszczone prawem.
Co do Haldexa: to jest mechanizm międzyosiowy. Domyślnie, przez większą część jazdy, moment jest przekazywany w 90% na przednią oś a tylko 10 na tył. Instrukcja radzi przełożenie dobrego koła na przód ze względu na bezpieczeństwo - przednia oś nadaje kierunek jazdy, jest główną osią napędową oraz samochód hamuje głównie przodem - szersza opona zapewnia większe tarcie. Jeśli chodzi o różnicę w prędkości obrotowej na jednej osi (między kołami) to myślę, że większa może być podczas pokonywania zakrętów na równych kołach. Mechanizm różnicowy sobie z tym radzi