Szarpanie przy ruszaniu do tyłu na podjeździe

alfiorz
Formenciarz VZ
Posty: 180
Rejestracja: 30 kwie 2023, 11:39
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Szarpanie przy ruszaniu do tyłu na podjeździe

Post autor: alfiorz »

skoro już o napędzie 4x4, jaka jest dopuszczalna różnica wysokości bieżnika między przodem a tyłem, czy tez co ile km należy rotować przód/tył, żeby mniej wiecej równo się zużywało?

U mnie stuknięcie występuje przy wbijaniu biegu jak auto stoi na dość wyraźnym pochyleniu, szarpnięcia nie ma. Może to kwestia kolejności na pochyleniu najpierw ręczny później Park na skrzyni, bo jak inaczej zrobisz, to faktycznie szarpnie przy zwolnieniu z pozycji Park.
Awatar użytkownika
rsmiech
Formenciarz VZ5 BAT
Posty: 307
Rejestracja: 27 kwie 2022, 00:07
Lokalizacja: Żywiec
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Szarpanie przy ruszaniu do tyłu na podjeździe

Post autor: rsmiech »

zużycie bieżnika takich samych opon nie powinno mieć wpływu na poprawność działania układu, który na bieżąco monitoruje prędkość każdego z kół, kąt kierownicy itp. oraz ma pewną możliwość adaptacji.
Problem pojawi się jak koło będzie kompletnie innej średnicy,
Co do równego zużycia, jak będziesz jeździł wykorzystując w pełni napęd 4Drive, tzn. dynamicznie przyspieszał i hamował (na accelometrze po 1G w obu kierunkach), to będą się zużywać równo. :-)
W jeździe eco zużyje się bardziej przód.
Rotować należy przynajmniej co sezon lub w zależności od przebiegu co 5-10kkm.
2022 VZ 420KM, 516Nm, by Gregor10, Eibach ProKit, Intercooler. Średnie spalanie 30000km 12.3l/100km
Awatar użytkownika
rsmiech
Formenciarz VZ5 BAT
Posty: 307
Rejestracja: 27 kwie 2022, 00:07
Lokalizacja: Żywiec
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Szarpanie przy ruszaniu do tyłu na podjeździe

Post autor: rsmiech »

stuk przy wrzucaniu biegu (musisz trzymać w hamulcu aby to zrobić więc naprężenia blokady parkingowej pozostają) związany jest ze zwolnieniem blokady parkingowej P i może być on dwojakiego rodzaju.
Pierwszy pochodzący z selektora biegów, gdzie uruchamia się silnik cięgna tej blokady, i lub fizycznie ze skrzyni podczas jej zwalniania.
Parkowanie na spadkach może nasilać hałas, z tego powodu, że przy automatycznym blokowaniu pojazdu, w momencie wyłączania silnika, kiedy zwalniamy hamulec, a zanim zaciągnie się ręczny, auto stoczy się odrobinę i fizycznie oprze się w zębach blokady napędu, co utrudnia nieco jej przyszłe zwolnienie i zwiększając hałaśliwość, dodatkowo jeśli wrzucony bieg jest przeciwny do spadku to zostanie skasowany luz w przekładni na przeciwny, co również można usłyszeć.
2022 VZ 420KM, 516Nm, by Gregor10, Eibach ProKit, Intercooler. Średnie spalanie 30000km 12.3l/100km
Awatar użytkownika
Charls
Moder
Posty: 567
Rejestracja: 31 sty 2024, 15:19
Lokalizacja: GDA
Silnik: 1.5 TSI
Has thanked: 90 times
Been thanked: 56 times

Re: Szarpanie przy ruszaniu do tyłu na podjeździe

Post autor: Charls »

rsmiech pisze: 15 mar 2024, 09:43 sitko się nie zapycha, ale trzeba wyczyścić ten szlam przed nim.
Szlam zatyka sitko co skutkuje brakiem przepływu oleju a w konsekwencji zatarciem pompy
Awatar użytkownika
rsmiech
Formenciarz VZ5 BAT
Posty: 307
Rejestracja: 27 kwie 2022, 00:07
Lokalizacja: Żywiec
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Szarpanie przy ruszaniu do tyłu na podjeździe

Post autor: rsmiech »

Sitko spełnia swoją funkcję zatrzymuje szlam. Oczyszczenie tego jest dosyć łatwe. Ty sugerujesz użycia filtra wymiennego, którego nie można oczyścić. Byłoby to gorsze rozwiązanie. Gęstszy filtr zapychałby się prędzej przyspieszając zacieranie pompy.
Zatarcie pompy to ostateczność, wcześniej doświadczamy braku działania napędu tylnej osi bądź jego ograniczenie. Sam filtr siatkowy można zdemontować i oczyścić w myjce
2022 VZ 420KM, 516Nm, by Gregor10, Eibach ProKit, Intercooler. Średnie spalanie 30000km 12.3l/100km
Awatar użytkownika
Charls
Moder
Posty: 567
Rejestracja: 31 sty 2024, 15:19
Lokalizacja: GDA
Silnik: 1.5 TSI
Has thanked: 90 times
Been thanked: 56 times

Re: Szarpanie przy ruszaniu do tyłu na podjeździe

Post autor: Charls »

rsmiech pisze: 15 mar 2024, 13:25 Ty sugerujesz użycia filtra wymiennego, którego nie można oczyścić.
Gdzie coś takiego zasugerowałem? Nie ma takiej opcji, Haldex 5 jest bez filtra wewnętrzego i zewnętrzego, jedynym elementem filtrującym jest to sitko na pompie, niestety.
Byłoby to gorsze rozwiązanie. Gęstszy filtr zapychałby się prędzej przyspieszając zacieranie pompy.
Filtr w Haldexie 4 spełnia swoją rolę i zatarcia pomp praktycznie nie występują w przeciwieństwie do Heldex 5 generacji
Zibi71
Forek
Posty: 4
Rejestracja: 14 mar 2024, 18:50

Re: Szarpanie przy ruszaniu do tyłu na podjeździe

Post autor: Zibi71 »

Cześć, widzę, że temat trochę poszedł w inną stronę niż oczekiwałem 🙂. Napisałem trochę nieprecyzyjnie i stąd pewnie te rozbieżności. To szarpanie pojawia się, jak już auto się toczy do tyłu, a dokładniej podjeżdża pod podjazd. To jest szarpanie w części środkowej podwozia. Nic, 15k i już trzeba się mierzyć z serwisem. Masakra…
KiMCIO
Formenciarz VZ5
Posty: 213
Rejestracja: 14 lip 2023, 13:21
Has thanked: 11 times
Been thanked: 9 times

Re: Szarpanie przy ruszaniu do tyłu na podjeździe

Post autor: KiMCIO »

Szczęściarz, ja po 1k już z serwisem miałem „przyjemność”.
ODPOWIEDZ