Wyciszenie nadkoli Cupra Leon
: 28 lip 2024, 23:10
Po wyciszeniu drzwi i bagażnika przyszedł czas na wyciszenie przednich i tylnych nadkoli. Opis dotychczasowych prac w moich poprzednik wątkach:
https://formentor-klub.pl/viewtopic.php?t=4202
https://formentor-klub.pl/viewtopic.php ... nte#p10866
Tylne nadkola wyciszyłem wcześniej od wewnątrz od strony bagażnika. Wydawało mi się, że to wystarczy ale po jazdach na różnych nawierzchniach słychać było jeszcze szumy i odgłosy toczenia. Materiały tak jak wcześniej zakupiłem w sklepie https://www.bitmat.pl/ Z jednym wyjątkiem ale o tym później.
Na stronie producenta można znaleźć praktyczne wskazówki dotyczące doboru materiałów i ich instalacji. Są też gotowe koszyki z wyliczonymi ilościami mat. Z pakietem SMART taniej będzie skompletować je na allegro. Do Formentora (do Leona zresztą też) są to wyliczenia zbyt skromne i należy doliczyć 30% a nawet 50% więcej mat i pianki.
Potrzebne będą maty butylowe AB-2 2mm, https://allegro.pl/oferta/ab-2-mata-but ... 1775025329
pianka kauczukowa K6s 6mm https://allegro.pl/oferta/pianka-akusty ... 9983390989
oraz masa wyciszająca StP Noise Liquidator. https://allegro.pl/oferta/masa-wyciszaj ... 9484566451
Do nadkoli filcowych bitmat przewiduje specjalną masę umożliwiającą przyklejenie pianki kauczukowej https://www.bitmat.pl/stp-noise-liquida ... -filcowych.
Jest ona stosunkowo droga dlatego można to zastąpić uniwersalną masą CTK Defender https://allegro.pl/oferta/ctk-defender- ... 3110516391
Nadaje się ona do wszystkich zastosowań tu opisanych. Jest dosyć gęsta ale można dodać rozcieńczalnika ftalowego i wymieszać.
Najpierw przód. Wyciszanie rozpoczynamy od zdemontowania plastikowych nadkoli i dokładnego umycia i odtłuszczenia wnęk.
Na odtłuszczoną powierzchnię wyklejamy maty. Należy pamiętać o otworach montażowych bo później nie przykręcimy nadkoli
Wnękę pokrywamy masą antywibracyjną przy użyciu pędzla lub szpachelki
Ja przednie nadkola wykleiłem matami STP GOLD bo mi trochę zostało z poprzednich instalacji ale jest ona wyraźnie cięższa od AB-2.
Same nadkola również myjemy i odtłuszczamy a następnie wyklejamy matami butylowymi i naklejamy na całość piankę K6s
Jak widać na zdjęciu fabrycznie jest przyklejony fragment wyciszenia. Usuwamy to.
Z tyłem postępujemy podobnie.
Nadkola filcowe myjemy, suszymy i pokrywamy masą na pędzel. Po wyschnięciu i utwardzeniu masy (24h) naklejamy na nadkole piankę K6s.
Nadkola montujemy we wnękach. Sugeruję nie oklejanie pianką nadkoli w miejscach gdzie stykają się bezpośrednio z karoserią. Będzie ciężko to skręcić a na zewnątrz mogą brzydko odstawać.
Pierwsza jazda daje dziwne odczucie braku kół - odizolowanie od hałasu jest prawie całkowite. Wydaje mi się, że wyciszenie nadkoli polepsza dodatkowo dźwięk BEATS AUDIO. Na pewno nie w takim stopniu jak wyciszenie drzwi ale jednak jest lepiej. Może po prostu dlatego, że w samochodzie jest wyraźnie ciszej.
Koszt wszystkich materiałów do wyciszenia przednich i tylnych drzwi, bagażnika z nadkolami wewnątrz oraz 4 nadkoli na zewnątrz to ok. 1600zł. Jest to ułamek kwoty jaką trzeba by przeznaczyć zlecając to wyspecjalizowanej firmie. Waga wzrosła nieznacznie pow. 40 kg.
https://formentor-klub.pl/viewtopic.php?t=4202
https://formentor-klub.pl/viewtopic.php ... nte#p10866
Tylne nadkola wyciszyłem wcześniej od wewnątrz od strony bagażnika. Wydawało mi się, że to wystarczy ale po jazdach na różnych nawierzchniach słychać było jeszcze szumy i odgłosy toczenia. Materiały tak jak wcześniej zakupiłem w sklepie https://www.bitmat.pl/ Z jednym wyjątkiem ale o tym później.
Na stronie producenta można znaleźć praktyczne wskazówki dotyczące doboru materiałów i ich instalacji. Są też gotowe koszyki z wyliczonymi ilościami mat. Z pakietem SMART taniej będzie skompletować je na allegro. Do Formentora (do Leona zresztą też) są to wyliczenia zbyt skromne i należy doliczyć 30% a nawet 50% więcej mat i pianki.
Potrzebne będą maty butylowe AB-2 2mm, https://allegro.pl/oferta/ab-2-mata-but ... 1775025329
pianka kauczukowa K6s 6mm https://allegro.pl/oferta/pianka-akusty ... 9983390989
oraz masa wyciszająca StP Noise Liquidator. https://allegro.pl/oferta/masa-wyciszaj ... 9484566451
Do nadkoli filcowych bitmat przewiduje specjalną masę umożliwiającą przyklejenie pianki kauczukowej https://www.bitmat.pl/stp-noise-liquida ... -filcowych.
Jest ona stosunkowo droga dlatego można to zastąpić uniwersalną masą CTK Defender https://allegro.pl/oferta/ctk-defender- ... 3110516391
Nadaje się ona do wszystkich zastosowań tu opisanych. Jest dosyć gęsta ale można dodać rozcieńczalnika ftalowego i wymieszać.
Najpierw przód. Wyciszanie rozpoczynamy od zdemontowania plastikowych nadkoli i dokładnego umycia i odtłuszczenia wnęk.
Na odtłuszczoną powierzchnię wyklejamy maty. Należy pamiętać o otworach montażowych bo później nie przykręcimy nadkoli
Wnękę pokrywamy masą antywibracyjną przy użyciu pędzla lub szpachelki
Ja przednie nadkola wykleiłem matami STP GOLD bo mi trochę zostało z poprzednich instalacji ale jest ona wyraźnie cięższa od AB-2.
Same nadkola również myjemy i odtłuszczamy a następnie wyklejamy matami butylowymi i naklejamy na całość piankę K6s
Jak widać na zdjęciu fabrycznie jest przyklejony fragment wyciszenia. Usuwamy to.
Z tyłem postępujemy podobnie.
Nadkola filcowe myjemy, suszymy i pokrywamy masą na pędzel. Po wyschnięciu i utwardzeniu masy (24h) naklejamy na nadkole piankę K6s.
Nadkola montujemy we wnękach. Sugeruję nie oklejanie pianką nadkoli w miejscach gdzie stykają się bezpośrednio z karoserią. Będzie ciężko to skręcić a na zewnątrz mogą brzydko odstawać.
Pierwsza jazda daje dziwne odczucie braku kół - odizolowanie od hałasu jest prawie całkowite. Wydaje mi się, że wyciszenie nadkoli polepsza dodatkowo dźwięk BEATS AUDIO. Na pewno nie w takim stopniu jak wyciszenie drzwi ale jednak jest lepiej. Może po prostu dlatego, że w samochodzie jest wyraźnie ciszej.
Koszt wszystkich materiałów do wyciszenia przednich i tylnych drzwi, bagażnika z nadkolami wewnątrz oraz 4 nadkoli na zewnątrz to ok. 1600zł. Jest to ułamek kwoty jaką trzeba by przeznaczyć zlecając to wyspecjalizowanej firmie. Waga wzrosła nieznacznie pow. 40 kg.