Strona 1 z 2

Powerbox w 1.5eTSI

: 26 mar 2025, 10:05
autor: Leotix
Hejka,
ma ktoś może doświadczenia z powerboxem w miękkiej hybrydzie z DSG? Myślę nad zakupem V-tech Tuning PowerChip Digital, wg sprzedającego ma działać z tym silnikiem, jednak zastanawiam się jak się to sprawdza i jak wygląda spalanie. :D

Re: Powerbox w 1.5eTSI

: 26 mar 2025, 10:43
autor: Charls
Moim zdaniem to że auto jest MHEV nie ma znaczenia dla pracy silnika i powerchipa. Spalanie średnio wzrosło od 0,5 do 0,7 litra /100 km

Re: Powerbox w 1.5eTSI

: 26 mar 2025, 14:16
autor: alfiorz
Problemem może być nie tyle silnik, co nowe zabezpieczania i sposób komunikacji sterownika. Gdzieś oglądałem filmik na YT, gdzie jakiś tuner mówił to nowym 2.0 333KM, że ten jest odporny na box-y. Z silnikiem 1.5 ad 2025 może być podobnie. Krucze nie mogę znaleźć tego filmiku.

Re: Powerbox w 1.5eTSI

: 26 mar 2025, 14:30
autor: Charls
Golfy 8 FL z 1.5 e-TSI bez problemu "znoszą" powerboxa

Re: Powerbox w 1.5eTSI

: 26 mar 2025, 16:47
autor: rsmiech
Pewnie, że tak, boxy się w żaden sposób nie komunikują z ECU. Oszukują czujniki, zazwyczaj ciśnien, przeplywu a te sa analogowe. Jeśli boxy wogóle podłaczone są pod magistralę CAN, to tylko po to żeby odczytać dostępne niezabezpieczone dane, jak np, obroty, położenie przepustnicy, pedału przyspieszenia . Niczego przez CAN nie zmieniają. Zawsze to wygodniej pozyskać dane przez can tak jak w prostym interfejsie obd niż wpinać się fizycznie w czujniki, których wskazań nie ma potrzeby modyfikować.
Jeśli jednak zabraknie fizycznych analogowych czujników, to fakt, boxy nic nie zdziałają a silnik bedzie na nie odporny.

Re: Powerbox w 1.5eTSI

: 27 mar 2025, 14:02
autor: alfiorz
Znalazłem. Od ok. 9 minuty. że niby jest w VZ dołożony jakiś czujnik na turbo, co podobno "kasuje" oszukiwane odczyty przez box-a. coś na rzeczy, czy koleś gada od rzeczy? no i czy dotyczy to 1,5?

Re: Powerbox w 1.5eTSI

: 27 mar 2025, 14:13
autor: Charls
alfiorz pisze: 27 mar 2025, 14:02 ... no i czy dotyczy to 1,5?
Ostatnio wypełniałem oświadczenie majątkowe i większość pół wypełniałem - "nie dotyczy", taka sama sytuacja jest z 1.5 :)

Re: Powerbox w 1.5eTSI

: 27 mar 2025, 15:44
autor: rsmiech
alfiorz pisze: 27 mar 2025, 14:02 Znalazłem. Od ok. 9 minuty. że niby jest w VZ dołożony jakiś czujnik na turbo, co podobno "kasuje" oszukiwane odczyty przez box-a. coś na rzeczy, czy koleś gada od rzeczy? no i czy dotyczy to 1,5?
To wszystko prawda.
Czujnik rpm dołożony dla turbiny Conitnentla nie czyni sterownika EA888Gen4 odpornym na boxy a jedynie ogranicza możliwość uzyskania znacznych przyrostów z jego udziałem a które często, jeśli były przesadzone, skracały żywotność turbiny.
W materiale wideo jest mowa, że box w tym przypadku podnosi moc mksymlaną o 20-30Km a nie jak poprzednio o 50-70.
Tak max moc będzie ograniczona właśnie z powodu max. obr sprężarki, jednak czujnik ten nie przeszkadza w podniesieniu momentu w środkowej części zakresu obrotowego silnika bo tam obroty turbiny są mniejsze.
Nie oszkujmy się, nie można podnosić mocy w nieskończoność oszukując ECU jedynie informacją o ilości i ciśnieniu powietrza w dolocie, a to właśnie robią boxy.
Box to taki sławny rezystor, który w przeciwieństwie do niego zmienia swą wartość w zależności od prędkości oborotwej i głębokości wciśnięciu pedału przyspieszania.

Celem dołożenia czujnika obrotów turbo nie była ochrona przed boxtunningiem lecz to, że stało się to technologicznie i ekonomicznie uzasadnione. Prędkość wirnika turbo jest bardzo istotną informacja służąca ochronie turbosprężarki przed przekroczeniem parmetrów pracy powodującym nadmierne naprężenia w łopatkach czy sytuacji zerwaniu filmu olejowego jej smarowania.
To dzięki temu czujnikowi można dokładnie kontrolować doładowanie i to w jakim punkcie charakterystyki się znajdujemy niezależnie od warunków zewnętrznych, obciążenia, ciśnienia zewnętrznego wysokości nad poziomem morza, pojemności intercoolera.

Zastanawiałem się właśnie jakiś czas temu, czy rzeczywiście w moim Continentalu taki czujnik jest, bo obserwując wiązki w okolicy turbo nie widziałem tam żadnego dodatkowego okablowania.
Wiem natomiast, że GarretPowerMax ma taki czujnik i obroty turbo można nawet podglądać w dedykowanej apce na androidzie.
Niedawno jednak testowałem interfejs do logowania parametrów silnika/skrzyni/haldex w trybie odświeżania 20-30Hz (SimosTool) i właśnie wśród zalogowanych parametrów widniała rzeczywista prędkość obrotowa turbiny.

Najważniejszym jednak przesłaniem tego materiału jest to, że jednostki EA888Gen4 (Evo4) są najlepszymi silnikami do modyfikacji, dającymi najlepsze przyrosty, bez obawy o uszkodzenie i to bez ingerowania w ich mechanikę.
Panowie, do dzieła.

Re: Powerbox w 1.5eTSI

: 27 mar 2025, 16:00
autor: rsmiech
czy FLe, są rzeczywiście zablokowane przed chiptiningiem? Nie wiem. Jest tam dalej Simos19.6,
wg. MagicMotorsport powinny się dać programować.
Chyba że nie da się tego zrobić przez Gatewaye z OBD, tylko pod złącze CAN w sterowniku trzeba podjeść bezpośrednio, jak np w VZ5,2.5 TSI gdzie należy wyciągnąć sterownik do progrmowni.

Re: Powerbox w 1.5eTSI

: 27 mar 2025, 20:27
autor: rsmiech
O jest i ten czujnik obrotów turbiny. Schowany za wlotem powietrza od strony grodzi, trudno go zauważyć.
W wersjach 1.5 turbo nie ma tego czujnika.

To tylko sygnał, więc Boxy musiałby mieć kolejną zmienną do oszukiwania, kolejny kabelek do podłączenia.