Wyciszenie wnętrza po modyfikacji STAGE 2

W tym dziale umieszczamy wyłącznie tematy dotyczące przeprowadzonych modyfikacji /DIY/
Awatar użytkownika
Lafey
VIP
Posty: 447
Rejestracja: 23 gru 2023, 19:29
Been thanked: 120 times

Wyciszenie wnętrza po modyfikacji STAGE 2

Post autor: Lafey »

Trochę pokombinowałem w tym temacie. Zacząłem od wyciszenia tylnych tłumików watą. U mnie są dwa - lewy i prawy. W formentorze jest jeden centralny, więc połowa kosztów. Poprawa była wyraźna, szczególnie w dolnym zakresie obrotów ale podczas typowego wyprzedzania, takiego na pół gwizdka, moim zdaniem był nieprzyjemny, basowy podźwięk. Jadąc "ogniem" było jak najbardziej ok. Chciałem zachować dźwięk na zewnątrz bo jest bardzo rasowy jak na R4 więc postawiłem na dalsze wyciszenie wnętrza. Według moich obserwacji najsłabszym ogniwem jest blacha pod kanapą. Nie ma żadnego fabrycznego wyciszenia a właśnie w tym miejscu jest umiejscowiony tłumik środkowy.
Aby rozebrać wnętrze do gołej blachy trzeba wyciągnąć fotele i kanapę, zdemontować środkowy tunel, progi, podstopnicę i amplituner pod fotelem kierowcy. Jest to bardzo proste, demontaż tunelu zaczynamy od tylnych nawiewów pociągając od dołu panel. Jest na spinkach, tak samo progi. Fotele mają po cztery śruby. Wypinamy kostki połączeń elektrycznych.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na całości jest rozłożone solidne filcowe wygłuszenie, na podszybiu coś na kształt piano-gąbki. Tej gąbki nie ruszałem bo było ryzyko jej uszkodzenia a od strony silnika fabryczne wyciszenie jest wystarczające.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Podłogę należy odkurzyć i odtłuścić. Do wyciszenia użyłem mat butylowych AB-2 głownie ze względu na niższą masę. Jednak żałuję, że pod kanapę nie dałem czegoś solidniejszego, np. GOLD:

https://www.bitmat.pl/maty-wygluszajace ... m-alubutyl

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przed montażem pianki kauczukowej maty należy również odtłuścić.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wydaje mi się, że osiągnąłem zamierzony efekt. Podczas normalnego użytkowania wewnątrz jest bardzo cicho, bez porównania do seryjnego wyciszenia. Podczas sportowej jazdy jest wyraźnie głośniej ale w przyjemny dla ucha, nie męczący sposób. Bonusem jest bardzo duży spadek hałasu podczas jazdy po autostradzie. Szybki wypad na autostradę (oczywiście niemiecką) - do 160-170 km/h jest bardzo cicho, nie słychać szumu kół, wydechu i odgłosów z podwozia. Powyżej tej prędkości pojawia się szum powietrza dostający się głównie przez szyby. Niestety jest to bardzo słaby punkt w Cuprach. Nie ma opcji zamówienia klejonych a szyby są wyjątkowo cienkie. Tego się nie przeskoczy.
Waga wzrosła o ok. 15 kg. Moim zdaniem naprawdę warto. Jak mi będzie jeszcze hałas przeszkadzał to zostaje do wyciszenia klapa bagażnika (raczej na pewno). Ostatecznie wypełnię watą środkowy tłumik.

Przypomnę, że wcześniej wyciszyłem wszystkie drzwi, nadkola wewnątrz i na zewnątrz oraz bagażnik.
Ostatnio zmieniony 04 lut 2025, 18:29 przez Lafey, łącznie zmieniany 1 raz.
Lafey
Cupra Leon VZ ST 4x4 460KM 562Nm Stage2
Paleus
Formenciarz
Posty: 63
Rejestracja: 04 sty 2023, 18:27
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Wyciszenie wnętrza po zastosowaniu sportowego downpipe i usunięciu GPF.

Post autor: Paleus »

Gratuluję efektu.
Awatar użytkownika
Lafey
VIP
Posty: 447
Rejestracja: 23 gru 2023, 19:29
Been thanked: 120 times

Re: Wyciszenie wnętrza po modyfikacji STAGE 2

Post autor: Lafey »

Paleus pisze: 04 lut 2025, 15:39 Gratuluję efektu.
Dziękuję.
W zamyśle nie miała być to relacja z wyciszenia wnętrza tylko pokazanie sposobu na wytłumienie głośnego wydechu po modyfikacji STAGE2. Skoro jednak temat został wyodrębniony to wypadało by go uzupełnić.

Odkręcenie bocznych paneli tunelu środkowego zostało opisane w tym wątku:

https://formentor-klub.pl/viewtopic.php?t=4221

Po demontażu tylnego nawiewu pozostaje do wykręcenia kilka śrub (bodajże 6), odpięcie wiązek elektrycznych i całą obudowę tunelu wysuwamy do tyłu.
Warto odłączyć akumulator choć błąd poduszki powietrznej prawdopodobnie będzie do wykasowania. Zainstalowane wygłuszenie z powodzeniem mieści się pod fabryczną tapicerką. Jest tam sporo miejsca. Całość po złożeniu nie różni się wizualnie od stanu poprzedniego.

Relacje z pozostałych etapów wyciszenia znajdują się w tych wątkach:

https://formentor-klub.pl/viewtopic.php?t=4202
https://formentor-klub.pl/viewtopic.php?t=4308
https://formentor-klub.pl/viewtopic.php?t=4300
Lafey
Cupra Leon VZ ST 4x4 460KM 562Nm Stage2
Awatar użytkownika
Baka
Formenciarz
Posty: 32
Rejestracja: 08 lis 2024, 14:54
Cupra: Formentor
Silnik: 2.0 TSI VZ 310
skrzynia: DSG-7
Lokalizacja: Rawicz
Been thanked: 2 times

Re: Wyciszenie wnętrza po modyfikacji STAGE 2

Post autor: Baka »

No to jeszcze teraz czas na wyciszenie dachu 😜
Kawał dobrej roboty 😀
Awatar użytkownika
Lafey
VIP
Posty: 447
Rejestracja: 23 gru 2023, 19:29
Been thanked: 120 times

Re: Wyciszenie wnętrza po modyfikacji STAGE 2

Post autor: Lafey »

Dzięki. W dachu mam dziurę to nie ma co zalepić.
Lafey
Cupra Leon VZ ST 4x4 460KM 562Nm Stage2
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam - fotorelacje z wykonanych modyfikacji”